3 makkelijke gezonde voornemens die je vandaag kunt uitvoeren – deel 3

Foto door Samuel Silitonga via Pexels

Dan komen we vandaag bij de laatste in het rijtje van de 3 makkelijke gezonde voornemens die je vandaag kunt uitvoeren.

Elke dag voldoende water drinken en elke dag voldoende groente eten hebben we al besproken. Nu is het tijd voor:

3. Elke dag voldoende bewegen

Overschatten vs onderschatten

Bij dit laatste voornemen overschatten we onszelf vaak in wat we al doen aan beweging, maar onderschatten we wat we kunnen doen aan beweging op een dag.

Als ik 3 keer per week sport dan heb ik het doel gehaald!

Veel mensen denken dat bewegen hetzelfde is als sporten. Er wordt gedacht: ‘ Als ik 3 keer per week sport dan heb ik het doel gehaald!’ Dit is een grote misvatting. Natuurlijk is het goed om 3 keer per week te sporten. Maar als jij alle dagen op kantoor achter je pc zit en in het weekend languit op de bank ligt te Netflixen dan gaan die 3 uurtjes sport in de week jou geen gezond en fit lichaam bezorgen. Je lichaam heeft echt meer nodig dan dat, en verdiend dit ook!

De wandelaar vs de olympisch kampioen

Ook wel bekend als ‘ De haas en de schildpad’. Iedereen weet wel dat voldoende bewegen net zo belangrijk is als gezond eten. En als ik in mijn praktijk de vraag stel: ‘ Wat doe je aan beweging?’ sommen veel cli├źnten braaf hun sportverleden op en vertellen wat ze in het verleden wel niet allemaal al gedaan hebben aan sport. Als ik dan vraag wat ze vandaag al gedaan hebben aan beweging is het antwoord ‘ oh, eh.. ja morgen zal ik naar de sportschool’ of ‘ Ik train 3 keer per week keihard in de sportschool’ Dat is natuurlijk goed, maar je lichaam heeft wat betreft gezondheidsvoordelen er veel meer aan dat jij 7 dagen per week een half uurtje wandelt dan dat je 3 keer per week in de sportschool de nieuwe olympisch kampioen probeert te worden.

Hoe pak je het dan aan?

Wie je ook bent, wat je ook doet, de essentie van gezond en fit ouder worden draait om elke dag in beweging zijn!

Ben je op kantoor aan het werk?

Ontzettend veel mensen met kantoorwerk hebben last van (lage) rugpijn, schouderklachten en oogklachten als brandende ogen. Dit komt omdat je continu zit en naar je beeldscherm staart.

  • Sta minimaal 4 x tot 6 x per uur even op en loop even bij je beeldscherm weg
  • Ga naar de wc een afdeling lager (spreek je meteen ook weer wat andere collega’s dan degenen die in hetzelfde ruimte werken en kan je diegene meteen die vraag stellen die je anders zou emailen)
  • Loop af en toe even een rondje.
  • Ook handig: ga even lopend telefoneren, lopen houd je geest scherp voor je telefoongesprek en je beweegt meteen!

Andere tips om gedurende de dag te bewegen:

  • Ben je een ochtendmens? Sta iets eerder op en doe een dagelijks ochtendwandelingetje voor je start met je werkdag
  • Reis je met het openbaar vervoer? Stap een halte eerder uit en wandel dat laatste stukje
  • Reis je met de auto? Probeer dat ding nou niet zo krampachtig in een van die laatste gaatjes vooraan op het parkeerterrein te parkeren, maar rij een stukje verder zodat je kunt parkeren op een mooi ruim plekje (scheelt meteen een inparkeerergenis) en loop gewoon wat verder!
  • Moet morgen de container bij de weg? Super! Doe je jas en schoenen aan (dus niet zonder jas met slippers dat ding snel voor huis neerpleuren!!) zet de container op de juiste plaats en doe meteen een blokje om door jouw woonwijk. De volgende dag de container weer ophalen? Loop je blokje om van gisteren precies in tegengestelde richting (dus als het ware achterstevoren) zodat je weer een blokje omdoet en je aan het eind van je blokje weer bij je container uitkomt en die weer mee naar huis kunt nemen

Het gaat er om dat je elke dag de inactiviteit verdrijft door niet te lang achter elkaar te zitten. Kom elk uur even in beweging!

Als laatste nog even een wetenswaardigheid waar veel mensen niet bij stil staan:

Door elke dag voldoende te bewegen verminder je de kans op dementie!

We zijn tegenwoordig zoveel bezig met nieuwe kennis vergaren en nieuwe dingen leren, van een extra studie voor je werk tot een cursus gitaar spelen, super goed, maar als jij niet elke dag voldoende beweegt zal al die kennis niet beklijven.

Dus hup Fardau, dit artikel moet je nu, bij deze afronden zodat je weer in beweging kunt gaan!

Nog een ding dat ik absoluut niet mag vergeten te vragen aan jullie:

Hoe is het bij jullie gegaan de afgelopen weken met voornemen 1 en voornemen 2 ? Laat het me weten hieronder in de comments. En natuurlijk ook hoe het gaat met voornemen 3 ‘ Elke dag voldoende bewegen’ , het voornemen waarover we het nu hebben. Ik ben reuze benieuwd! Tot snel! groetjes Fardau

3 makkelijke gezonde voornemens die je vandaag kunt uitvoeren – deel 3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat